VB.NET 2008 – Hello, World!

Aturcara ‘Hello, World!’ adalah sebuah aturcara yang boleh dikatakan ‘wajib’ bagi semua yang baru mula hendak belajar asas pengaturcaraan (maklumat lanjut, sila layari : http://en.wikipedia.org/wiki/Hello_world_program ).Ia adalah sebuah aturcara yang akan memaparkan perkataan ‘Hello. World!’ apabila sesuatu butang di klik.Tanpa melengahkan masa, mari kita mula menulisnya.

Visual Studio 2008 Beta 2 frontpage
1. BukaPerisian Visual Studio 2008

Create new project

2. Klik pada File > New > Project

Create Hello WOrld

3. Pilih Visual Basic dan New Form Application dan masukkan HelloWorld sebagai nama projek dan klik OK

klik for tools

4. Klik seperti dalam rajah di atas dan pilih satu Button

newButton

5. Masukkan satu button sperti rajah di atas.

GetPropetiesWindows

6. Klik pada view > Propeties Window utk keluarkan kekotak propeties

AddNameToButton

7. Pada kekotak propeties bagi button tersebut, taip Klik Sini pada Text (anda juga boleh menukar nama butang ini jika mahu, caranya tukar namanya pada sifat Name )

helloworld coding

8. Taip aturcara seperti di atas dan klik Debug > Start Debugging

hello world

8. Siaplah aturcara pertama anda..Tahniah!!!

~ oleh interferens di November 26, 2007.

17 Respons to “VB.NET 2008 – Hello, World!”

  1. Bagus2…, buat lagi tutorial2 lain pasal VB 2008 nie. Apa kata buat pasal connection dengan DBase plak… okey tak…😀 Teruskan usaha anda…

  2. thanks LanoG…insyallah tutorial lain akan meyusul,cuma skrang nie bz skit la

    tutorial yang dalam perancangan ialah

    >Pengiraan mudah (berserta manipulasi formula matematik)

    >Logik mudah (mungkin akan combine dengan pengiraan mudah kot)

    >Asas pengaturacaraan VB dengan pengkalan data

    >untuk siri lanjutan munkin akan belajar buat perisian perakam suara (macam sound recorder tu) tapi yang nie susah sikit la sebab dah masuk windows multimedia punya API..dan benda nie pun jarang jumpa tutorial dia dalam mana² buku pengaturcaraan..so maybe akan makan masa sikit kot nak siap…hehehehe

    anyway korang pun kalau berminat boleh menyumbang jugak kat sini…

  3. a ah..aku sokong gak..aper kata bt tutorial ke dbase..insert data ker..yg basic2 jer dulu..

  4. syabas..harap anda berusaha lagi..bersama2 maju ke hadapan bersama Malaysia

  5. salam.
    saya nak tanya, kalau nak buat VB .NET ni nak kena install dulu ker software nya ?
    sbb kalau VB6, saya cuma carik je cd installer kat kedai pastu install, kalau VB .NET ni nak cari cd tu tajuk apa ?
    adakah cd VB 2005 ke ? atau ada nama2 lain ?
    saya cuma tahu VB6 jer, skrang ni nak memperkasakan ilmu VB .NET pula..
    hehe..
    terima kasih..

  6. Kepada Azalina

    anda boleh melihat posting saya yang terbaru di:

    https://pengaturcara.wordpress.com/2007/12/07/bagaimana-untuk-mendapatkan-visual-studio-2008/

    saya tekah sediakan link untuk anda download perisian tersebut dari Microsoft.

  7. cmner nk guna vb dlm web developer ni? coding sama cm coding vb.net yg biasa2 kita bt tu ke? x dop ke tool yg dlm toolbox yg byk2 tu yg just kita drug pastu kita taip coding dlm tu ? kang senang. hehe… 😉

  8. Kalau nak guna web developer dalam VB.NET nie..senang jer….masa create new project tu,pilih web project, than boleh lah anda mulakan projek web anda..senang saja,nanti kalau ada masa saya akan cover benda tu..srang sibuk sikit la..ada due date mgu depan…..

  9. thanks ya. dh bleh dh. nk kne explore lg. nati kita x tahu kita tanye lg ye? hehe…. ;p

  10. cmner nk connect ngan database sql server? x m’jd la. dh bt dh database tu tp pesal database yg bt tu x dop dlm list pong?.huhu….😦

  11. ko ada tak ebook untuk visual studio.net nie, klu ada email kat aku

  12. ermm..ko nk connect ke databse??ko try tgok path dier..location n version..aku tak tahu laa sgt…aku pun men pakai .net 2003 lagi…tak try lagi 2008.

  13. aku dah donload image file utk vb.net nie, tapi tak tau nak install macam mana. bleh terangkan x

  14. wah.. bagus arr ade gak inisiatif nak wat mende camnih. bleh arr aku blajar. selalu gune vb6. nak gune yg .net nih aku tak berani arr coding dier lain skek.. kang tak jalan lak projek aku.. huhuhu.. tambah kan lagi tutorial tuh ek.. ciao!

  15. hurm..kalau aku tahu pasl .net 2008 nie..akan aku bantu interference..kekeke..apsal la ko di jadikan utk bz??klau tak, boleh ko pelbagaikan tutorial lagi

  16. camner ah nk wt coding reset buton?maksud nyer kalu mskan value dlm textbox, bl klik kt reset button dia akan clear semo value dlm textbox…tlg ek…

  17. textbox1.text = “”

Tinggalkan Jawapan

 
